TREKAUTO: Renault Talisman en Talisman GrandTour 2016

De caravan gaat steeds vaker premium en wordt dan ook wat zwaarder.  Dan komt een betaalbare trekauto die toch wat gewicht kan trekken best van pas.  En net dat maakt deze Talisman, Renault's nieuwe grote middenklasser en opvolger van de Laguna, een interessante optie.


De Talisman zoekt het duidelijk wat hogerop dan de Laguna en erft de designtaal van de Espace.  Erg is dat zeker niet, de Talisman ziet er zowel in sedanuitvoering als in breakversie goed uit, een tikkeltje Duitser dan zijn voorganger maar nog steeds met voldoende Franse flair.  

Op de weg

Renault wil een goede mix tussen comfort en rijplezier bieden en daar moet vooral de Multi-Sense-technologie voor zorgen.  Dit staaltje high-tech stuurt en coördineert de technologieën van de Talisman, zoals het 4Control-systeem (vierwielsturing), de elektronisch gestuurde demping, de stuurinrichting, de motor en de EDC-transmissie.  Daarnaast past het ook de boordinstrumenten, de motorklank en de lichtsfeer aan.  Naast vier voorgeprogrammeerde modi (comfort, sport, eco, neutraal) kan de bestuurder de wagen ook volledig instellen naar zijn eigen wensen.



Motoren

De Talisman wordt gelanceerd met twee benzine- en drie dieselmotoren.  De instapdiesel is een 1.5 met 110 pk en dat kan wel eens nipt worden met een caravan aan de haak.  Dan lijken de twee benzinemotoren (beide een 1.6 met 150 of 200pk) of de sterkere dieselmotoren (een 1.5 met 130pk of een 1.6 met 160pk) toch een betere keuze.  De 1.5 dCi met 110pk is enkel beschikbaar met handgeschakelde zesbak, de versie 130pk kan naast die handgeschakelde zesbak ook besteld worden met EDC-automaat met dubbele koppeling en zes versnellingen.  Die automaat is de enige optie voor de 1.6 dCi, terwijl de benzinemotoren enkel beschikbaar zijn met een EDC-automaat met dubbele koppeling en zeven versnellingen.

Design

Het minste wat je kan zeggen is dat Renault met de Talisman duidelijk een andere weg is ingeslagen dan met zijn voorganger de Laguna.  De Talisman is nu een drievolumeberline en oogt duidelijk groter en statiger dan de Laguna.  LED-dagrijlichten zorgen voor een eigen stijl die de designtaal van de onlangs gelanceerde Espace doortrekt.  Dankzij zijn binnen- en buitenafmetingen mikt de Talisman duidelijk een trapje hoger, maar die ambitie hadden wel al wat meer Franse modellen ooit.


Binnenin

Ook binnenin mikt Renault een klasse hoger, onder andere met 'businessclass'-zetels voorin en een ruime driezitsbank achterin.  Alle Talisman-versies beschikken over een automatische airco met twee zones, vanaf de Zen-uitvoering heb je recht op het vernieuwde R-Link 2 tablet.  De Intens-uitvoering beschikt standaard over een Bose Surround System.   Topversie is de Initiale Paris met ondermeer een interieur in Nappa-leder, achteruitrijcamera, head-up display en vooral het 4Control-chassis.
Niet onbelangrijk voor de vakantieuitstap is de kofferruimte van minstens 608 liter. 

Prijzen 

De instapversie van de Talisman is de 1.5 dCi 110 (kostprijs € 25.850 in België en € 30.590 in Nederland).  Reken daar zo'n € 1.500 bij voor de Grandtour.  

Trekkracht 

Het maximumgewicht van een geremde aanhangwagen bedraagt voor alle versies 1.850kg.  Daar kan dus zeker al een mooie caravan mee getrokken worden.

Ook goed om weten 

Drie opties die je best bijbestelt als caravantrekker:

  • Vertrekhulp op hellingen: de wagen blijft bij vertrek gedurende twee seconden stilstaan op een helling
  • Antislingerfunctie van het ESP-systeem: houdt de sleep mooi stabiel 
  • Wegklapbare trekhaak: kan makkelijk weggeklapt worden en communiceert met de antislingerfunctie van het ESP

Kortom

Een interessante nieuwkomer onder de grote middenklassers, eentje die zeker mooi zal staan voor één van die knappe premium-caravans.

1 opmerking:

Harlan Mueller zei

Ik heb een klassiek onopvallend Renault Renault Logan 2014 sedan, 1.6. Als ik Renault kocht, kon ik me niet eens voorstellen dat ik deze auto zo lang zou blijven gebruiken.
Voor alle 3,5 jaar dat ik deze auto bezit, moest ik banden kopen voor Renault Logan,
verlichting en LED-verlichting, filters, en onlangs zocht ik naar een bumper omdat de oude een beetje bekrast was.
Alles wat ik nodig heb, is een leverancier van auto-onderdelen met levering https://www.onderdelenshop24.com/. En ik denk dat een paar jaar rijden op deze auto net zo comfortabel zal zijn voor mij en mijn gezin, in feite komt
de prijs overeen met de kwaliteit. Hoewel ik zeker geïnteresseerd ben in Talisman als meer modern uitgeruste auto's die ik graag in het Renault-modellengamma zou willen hebben.