CARAVAN : de Knaus Caravisio, de toekomst van de caravan

Aangezien de verkoopscijfers op de caravanmarkt dalen, moet de branche op zoek naar innoverende
concepten die een nieuw doelpubliek kunnen gaan aanspreken.  Alle pogingen uit het verleden waren tevergeefs maar vaak ook veel te bescheiden.  Dat laatste kan je niet zeggen van het Caravisio-project van Knaus.
De Caravisio wil nu al tonen wat we in de toekomst allemaal mogen verwachten op technologisch vlak. 

Op korte termijn in produktie gaan is zeker niet de bedoeling, laat staan haalbaar. Deze concept caravan is de vrucht van een team experts en designers die als doel hadden om de caravan van de toekomst te ontwerpen.  Bijna twee jaar na de eerste schetsen is het resultaat nu te zien op het Caravan Salon in Düsseldorf.
De indeling leunt eigenlijk dicht aan bij de jachtbouw.  De bedden voorin zijn éénpersoonsbedden die in V-vorm zijn opgesteld en kunnen uitgebreid worden tot een groot tweepersoonsbed.  Dankzij deze opstelling is de neus van de caravan veel aerodynamischer.  De bedden kunnen overdag trouwens ook tot relaxhoek worden omgebouwd.  Het grote panoramavenster zorgt voor een aparte sfeer.
Onderdeel van de strategie van de Caravisio is om komfortelementen uit campers nu ook over te dragen naar caravans.   Een voorbeeld daarvan is de ruime natte cel, met een douche en wasruimte met intelligente waterbediening via een Touch-Display. 
De eigenlijke woonruimte bevindt zich achterin bij de aansluitende veranda.  Ze is opgebouwd als het salon van een jacht.  De zitgroep laat zich met een handgreep van comfortabele lounge ombouwen tot een moderne werkkamer.  De bekleding is bovendien luchtgeveerd en kan traploos ingesteld worden, zodat je de meest ergonomische zitpositie kan vinden.  Het design van de zitgroep bestaat uit een zeer moderne kleurencombinatie, de blauwe siernaad is alweer een verwijzing naar de wereld van de jachten.  Het hele interieur met lichte eik, witte lak en mat contrasterende zwarte glasvlakken, de donkere vloer in scheepsparket, ademt scheepsvaart.
Het plafond is bespannen met donker textiel en geeft het interieur een bijzondere sfeer.  Tegelijkertijd zorgt ze voor een betere luchtverdeling voor de airco bovenin.  Ook in het plafond verwerkt zit een Full HD-Beamer, die zijn beeld op een glasschuifdeur achterin projecteert, eventueel zelfs in spiegelbeeld waardoor van buitenaf een kleine "public viewing" met de buren kan organiseren.  De schuifdeur sluit de woonruimte naar buiten toe af, vanuit de app kan je trouwens het melkglas omvormen tot doorzichtig glas.  De veranda wordt bij het rijden omhooggeklapt en biedt dan plaats voor twee elektrische fietsen.  Het oplaadsysteem van die fietsen is in de zijkant van de caravan verwerkt en houdt via inductie de batterijen steeds opgeladen.  Het zonnedak achterin wordt via de afstandsbediening naar beneden gehaald en vormt zo een beschermend zeil.  De fietsen zijn op die manier afgeschermd van de regen en nieuwsgierige blikken.
Aan de buitenzijde valt snel op dat de vormen van de Caravisio zich in de windtunnel hebben gevormd.  Zo zijn alle dakelementen mooi in het dak verwerkt, wat zowel aerodynamisch als optisch een positieve invloed heeft.
Het één zijn met de natuur is één van de hoofdargumenten voor het kiezen voor een caravan.  De open achterzijde van de Caravisio biedt een vernieuwende en zeer comfortabele mogelijkheid om dit te doen, waardoor nieuwe doelgroepen zullen worden aangesproken. 
Ook de bediening van de app gebeurt op een moderne wijze, namelijk via een app.  Zo kan je de luchtvering van de caravan in enkele sekonden laten zakken tot bodemhoogte, om de opstap te vergemakkelijken.  Ook de steunen worden via de app afgestemd.  De deuren openen dan weer door middel van een vingerscan. 
De Caravisio is wel degelijk het meest innovatieve wat we in de laatste jaren in de caravanmarkt te zien krijgen en doet het beste hopen voor een sector die al veel te lang vasthoudt aan klassieke recepten.





























































































Geen opmerkingen: