Gläserne Manufaktur: start-ups en elektrische busjes

Toen Volkswagen eind 2001 de Gläserne Manufaktur (glazen fabriek) opstartte was het plan om zich met de Phaeton een plaats te veroveren tussen de grote Duitse premiummerken.  Een transparante fabriek moest het uitstalraam zijn van de toenmalige ambitie om zich ook in de strijd te mengen van de topklasseberlines.  84.000 Phaetons en ook enkele Bentleys verder moest de top van VW vaststellen dat het niet echt in die ambitie was geslaagd, al had de fabriek wel indruk gemaakt bij het publiek.
De onzekerheid na de stopzetting van de bouw van de Phaeton en de Volkswagengate-crisis heeft intussen echter plaats gemaakt voor hoop en optimisme, want de fabriek in het stadscentrum van het mooie Dresden heeft zich in enkele weken omgevormd tot een voortrekker van de strategie van de Volkswagen-groep.  Een strategie die Volkswagen moet voorbereiden op een markt met geconnecteerde en zelfrijdende auto’s, die elektrisch aangedreven worden en voorwerp zijn van een deeleconomie.

e-Golf en meer

Enkele weken na de stopzetting van de bouw van Phaetons en Bentleys werd in Dresden gestart met de assemblage van de e-Golf.  Het koetswerk wordt geheel gespoten aangevoerd met vrachtwagens vanuit de fabriek in Zwickau en in Dresden dan verder geassembleerd met de overige onderdelen en de aandrijflijn.  Die komen uit Wolfsburg en Braunschweig en worden met specifieke trams (CarGoTram) aangevoerd over de bestaande tramverbindingen.  De productie biedt werk aan 125 arbeiders en slechts drie robots.  Op dit moment assembleren die dagelijks 35 auto’s, waarvan het grootste deel naar Noorwegen wordt uitgevoerd.  De productielijn is eenvoudiger dan vroeger bij de Phaeton, maar laat nu ook toe om meerdere modellen op één en dezelfde productielijn te bouwen.  De toekomst van het MEB-platform, het modulaire platform voor elektrisch aangedreven VW’s, ligt hier in Dresden.

Ook voor kampeerbusjes

Eén van de VW-modellen die op dat MEB-platform gebouwd zullen worden is de ID Buzz.  Hoe die er uiteindelijk gaat uitzien is nog niet zeker, maar het gelijknamige prototype dat op het laatste autosalon van Genève werd getoond toont alvast de weg.  De ID Buzz is elektrisch, geconnecteerd en zelfrijdend, en past zo dus perfect in het innovatieplaatje van de glazen fabriek.  We kunnen met z'n allen maar blijven hopen dat hij snel op de markt komt en dat er al even snel een kampeervariant volgt.


Mobiliteit van de toekomst

Daarnaast wil de Gläserne Manufaktur zichzelf ook profileren als ontwikkelingscentrum voor de mobiliteit van de toekomst.  Naast de open assemblage van de e-Golf wil Volkswagen ook de interesse voor het onderwerp bij het publiek aanwakkeren door een interactief bezoekerscentrum, dat in de laatste 8 maand van 2016 al 85.000 bezoekers mocht ontvangen.  Een testrit met een elektrische of hybride Volkswagen kan er gratis worden geboekt, wat meer dan 2.300 bezoekers deden in diezelfde acht maand.  Maar de toekomst van mobiliteit is meer dan elektrische auto’s, zelfs meer dan auto’s, en dat beseft Volkswagen heel goed.  Vandaar dat vorige maand een startup-incubator werd opgestart middenin de fabriek, waar startups met ideeën rond duurzame mobiliteit in een co-working omgeving kunnen samenwerken met de teams en technologie van Volkswagen, om zo apps en diensten te ontwikkelen voor de mobiliteit van de toekomst.  Naast praktische en technologische ondersteuning ontvangen de geselecteerde startups ook een startbedrag van € 15.000.  De selectie van de eerste 10 startups is momenteel aan de gang.  Voor Volkswagen een uitgelezen kans om op een open manier te leren samenwerken met softwarebouwers (die in veel kortere productiecycli werken dan autoproducenten) aangezien deze een steeds groter aandeel voor zich gaan nemen in en om de toekomstige auto.



Een bezoek waard

Deze glazen fabriek is dus zeker een bezoek waard, vooral in combinatie met een bezoek aan het prachtige Dresden.  Het bezoekerscentrum is op weekdagen open van 8u30 tot 19u, in het weekend van 9u tot 18u.  De productieband loopt van 8u24 tot 16u30 op weekdagen.  Ook rondleidingen in de fabriek zijn mits reservatie mogelijk en zeker de moeite waard.  


Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op AutoWereld.be

Geen opmerkingen: